Човек трябва да се обединява около добродетелите, а не около дефектите

Интервю с Н.В.П. епископ Аршак Хачатрян

Екслузивно интервю на вестник „Иравунк“ с Началника на канцеларията на Светия престол в Ечмиадзин Негово високопреподобие епископ Аршак Хачатрян.

Ваше преподобие, виждате ли на този етап възможността за среща с посредничеството на Руската църква, Католикосът на всички арменци Карекин II и Върховния мюфтия Пашазаде, върховният мюсюлмански лидер на Азербайджан, и готова ли е Арменската апостолическа църква за това?

  • По време на конфликта в Карабах тристранните срещи на религиозните лидери бяха редовни и съдейки по резултатите от тези дискусии, някои от които вече бяха посочени във вашия въпрос, те не могат да се считат за полезни. Ще се въздържа от коментар по настоящите възможности за тристранната среща. Мога само да заявя, че Светия престол на Свети Ечмиадзин и лично Католикосът на всички арменци са готови да обсъдят формата за срещата с всеки, включително религиозните лидери, в полза на смекчаването на последиците от войната и преодоляването на предизвикателствата пред нашия народ .

Посланието на Негово Светейшество Карекин II, върховен патриарх и католикос на всички арменци, по повод Рождество Христово и Богоявление на нашия Господ Иисус Христос стана обект на широка дискусия. Мнозина бяха разстроени, считайки това за опозиционна позиция. Може да се каже, че всъщност с  думите си Негово Светейшество публично осъди всички ни.

  • Считам за съвсем естествено, че посланието на Католикос на всички арменци за Коледа и Богоявление създаде възможност за широки дискусии. В посланието си Негово Светейшество говори в светлината на Христовото Рождество за нашата реалност, настоящото социално и политическо развитие и редица порочни явления в този контекст, които пряко скриват бъдещето ни. За да бъдем по-съществени, нека се позовем на откъс от посланието на Негово Светейшество. „Нашият живот също не беше свободен от разрушителни грешки и грехове. Необходимата бдителност не беше проявена пред заплахите от нестабилен мир и война, интересите на родината и хората бяха подчинени на тесни стремежи. Богобоязливите духове и чужди идеи и навици проникнаха в обществото ни. Животът ни не е отчужден от лъжите, клеветите, нетърпимостта, омразата и враждата, които са били и продължават да се разпространяват по различни начини, разделяйки ни и изсушавайки любовта на Христос в нас“. Следователно, не бива да се обиждаме от оценките, изразени в Папското послание и да ги етикетираме като ненужни и необосновани, а просто да правим заключения – покайте се, платете за греховете и променете начина си на живот.

От време на време в пресата се носят слухове, че след призива за оставка на Никол Пашинян отношенията между правителството и църквата се изострят и това се подчертава допълнително от неучастието им в коледната литургия. Има ли наистина отношения, били те напрегнати или изобщо не?

  • Мотивите за искането на Църквата за оставката на министър-председателя трябва да се търсят единствено в контекста на националните, духовните проблеми на сигурността на нашия народ и никога в контекста на създаване на напрежение с властите. Разбира се, ще се въздържа от анализ и оценка на емоциите, изразени от властите към Църквата. Те сами трябва да отговорят на този въпрос.

В едно от интервютата си казахте: „Ние не затваряме входа на Църквата за никого, щом той или тя имат общения с Църквата“. Чудя се например дали държавната измяна може да бъде основание Църквата някога да изгони служител от храма.

  • Формулировката „държавна измяна“ е строго светско-правна. Въпреки това не е изключено характеристиките, включени в която и да е такава формулировка, да могат да бъдат идентифицирани с правилата на църковното право на основанията, посочени при експулсиране от Църквата.

На 29 януари 2019 г. с решение на министър-председателя на Република Армения – Никол Пашинян бе създадена работна група по въпроси, свързани с отношенията между Република Армения и Арменската апостолическа църква. Тази работна група се събра за първи и последен път на 3 май същата година. Може ли да се счита де факто за разформирована? Какво се случи с работната група, създадена между министерството и Църквата при новия министър на образованието, за да се преподава църковна история?

  • Всъщност работната група не работи. Въпросите, които трябва да бъдат уредени между църквата и държавата, се обсъждат в настоящия режим на работа. В подгрупата на образователните въпроси, създадена в рамките на една и съща работна група, има някои тенденции за конструктивни дискусии.

Войната показа, че духовенството не се свени да носи оръжие, да остане до края, до войника, и също да жертва живота си за Родината. Колко пострада църквата през този период и дали можете да посочите цифра?

  • Църквата участва във войната както на предната линия, така и в тила. Двама дякони бяха убити по време на войната, а капеланът Мкртич Карапетян все още е в неизвестност. В допълнение към болката от безценните човешки животи и отнемане на родината, много светилища попаднаха под контрола на врага и имаше опасност да бъдат осквернени и унищожени. В момента е доста трудно обективно да се изчисли общият размер на загубите.

Изглежда Джавахк отново остава без викарий. Има ли решение на този доста сложен въпрос тази година?

  • Поради гореспоменатите разбираеми причини нормалният живот на всички арменци и църквата е до известна степен нарушен и предстоят редица важни въпроси, включително назначаването на заместник-прелат на Джавахк. Предприетите стъпки в тази посока ще бъдат надлежно оповестени.

Ако Патриархът на Москва и цяла Русия каза в началото на годината, че цифровизацията поробва хората, което е сериозно предизвикателство, опасностите от поробването в нашия регион съвсем не са виртуални. Ситуацията в региона е доста напрегната и целта са християните. Какви решения виждате пред новите предизвикателства?

  • На първо място, мисля, че не е редно да се посочва религиозната принадлежност при определяне на целта, тъй като на различни нива беше заявено по време на конфликта, че тя не е от религиозен характер. Друг е въпросът, че поради различни геополитически фактори продължаващите процеси в региона значително са увеличили заплахите за съществуването и идентичността на нашите хора. Що се отнася до резултата, за ефективна конфронтация, трябва да възприемем идеология, която ще бъде свободна от поражение и адаптация към загубите, и вместо това ще се основава на признаването на нашата идентичност, приоритетите на духовните ни и националните ценности, осигурявайки широка консолидация Армения, Арцах и диаспората. Много е важно да се разбере, че консолидацията трябва да става около ценности и добродетели, а не недостатъци и страсти.
This entry was posted in Парекордзагани Цайн. Bookmark the permalink.