ПОДКРЕПА В РЕЛИГИОЗНО-ОБРАЗВАТЕЛНИТЕ ИНИЦИАТВИ  на пловдивския арменски храм „Сурп Кеворк“

Сурп Саркис

По покана на отец Храч на 12 февруари т.г. младежите от танцова група „Йеразанк“ заедно с младежи от скаутската организация в Пловдив изслушаха с интерес лекцията на отеца за Сурп Саркис (Свети Саркис) Зоравар, генерал и велик свети мъченик, загинал за християнската вяра. Интересна и поучителна, от лекцията младежите научиха, че е бил римски пълководец на Кесария. Арестуван е по обвинение за разпространение на християнството сред персийските войници, заради което е убит заедно със сина си Мартирос и 40 християнски войници. Името му и до днес е символ на доброто и на щастието. В изкуството, особено в миниатюрната живопис, Сурп Саркис е изобразен като въоръжен красив мъж на бял кон, пронизващ с копие дракон (въплъщение на злото).

Денят, посветен на Сурп Саркис в Армения се отбелязва не само с църковни обреди, молитви, но и с народни традиции. Така например в нощта преди празника младите момичета хапват солени понички и очакват да видят насън бъдещия си годеник. Според друга легенда се поставя купа с брашно пред вратата или на покрива. На сутринта, в чиято купа с брашно има отпечатък от подковата на коня на светеца, той ще се радва на голям успех.

***

На 13 февруари т.г. се отбеляза арменският религиозен празник Дярънтарач или Търъндез  (Տրնդեզ), който от древни време идва при нас с това име – „сноп сено пред къщата“. Какво свърза този празник с Иисус?

Дярънтарач означава представяне на бебето Иисус в храма 40 дни след раждането му. Арменската църква го отбелязва именно на четиридесетия ден от раждането на Христос (6 януари).

Според канона на Арменската църква, в навечерието на празника, след вечерната служба се празнува предпразник. Обикновено в края на предпразничната служба се провежда церемония, по време на която се благославят 4-те краища на света- Անդաստան (Антасдан). Следва освещаване на свещите. С пламъка, взет от църквата, се пали огън в двора на храма като символ на Христовата светлина. Според древните арменски вярвания празничния огън на този ден дава благоденствие на онези, които се докоснат до пламъка. Затова и първите, които го прескачат са новобрачните, влюбените двойки и бездетните семейства.

Част от ритуала с огъня е свързан и с вяра за плодородие и изобилие, затова около него се пее и танцува.

Да бъдат част от ритуала около огъня по покана на духовния пастир на пловдивския арменски храм отец Храч Мурадян, бяха младежите от танцова група „Йеразанк“ към ОАБС „Парекордзаган“. След като разпали огъня отец Храч прикани младите да се приближат.

Въпреки студения ден младежите, хванати за ръка наобиколиха огъня и затанцуваха така, сякаш се сляха с него – огнено и с плам! Към тях скоро се присъединиха  останалите дошли на празника миряни от Пловдив и от ОАБС „Парекордзаган“ – София.

Всяко подобно събитие ражда в младите редица въпроси от рода на откъде произлиза, кога се празнува, кой и как го разбира. Ползата от срещите с нашия обичан отец е, че младите винаги получават по зрънце от арменската ни история, сближават се с религията ни и се привързват към нашите традиции.

Ето защо всяка покана на нашия отец Храч за участие в религиозно-образователните му инициативи се възприема с желание от страна на младите.

***

През следващите дни на месец февруари и март започна хигиенизиране и освежаване на Арменския културен дом в Пловдив. Тук отново на първа линия застанаха младежите от танцовата група „Йеразанк“, които с отговорност  поеха следващата задача, поставена им от отец Храч. Приемайки двустранният ангажимент на тези, които ползват залата за репетиции към ЦН, което им го предоставя, младежите свалиха завесите на прозорците в залата и ги занесоха на химическо почистване. След това те бяха ремонтирани и скоро ще бъдат отново на своето място, освежени и чисти.